fredag 8 april 2011

Torsdag

Jo då, jag vet att det är fredag och att det regnar med för den delen men jag måste få återkomma till gårdagens middag, en av det svenskaste som finns.
Ärtsoppa, dock inte den på bilden eftersom den härstammar från augusti förra året och är tagen när regementschefen på Livgardet bjöd min gamla pluton på ärtor  ( bilden), pannkakor (den andra bilden) samt punsch därtill, inte på bild, och kaffe med säkring, det vill säga sådan där rund avlång grön med choklad i bägge ändar.
Nu blev det ärtsoppa på burk, Soldatens ärtsoppa, som är mycket god och kan starkt rekommenderas men pannkakorna uteblev eftersom mor A ville rå om sitt kök ett tag och gräddade därför plättar.
Jag hittade någon deciliter vispgrädde i kylen, hjortronsylt, salmbärssylt (gotländsk) samt drottningsylt, det sista är lite osäkert eftersom etiketten ramlat av och detta samsades med A´s goda plättar.
Himla gott var det i alla fall och mycket. Vi blev så mätta så att vi till kvällsvard bara orkade vaniljglass och frysta bär som går att köpa i lös vikt i de flesta affärer, plocka själv om du törs principen.
I dag har jag tagit fram en fläskfilé och lagt en näve höstkantareller i vatten. Vad det skall bli av detta blir en senare historia. Misstänker i alla fall att det blir rödvin till.
Alldeles nyss så avslutade jag mitt stora livsverk, memoarerna. För all del, allt var redan klart så nu vad det bara texten som skall stå på omslagets baksida som skulle fram och som förmodligen ingen ändå läser. Tror inte att någon orkar läsa så långt men man kan ju alltid börja i den änden om man vill. I så fall så slutar memoarerna med att jag kommer till världen.

Nu skall jag försöka få in ett par bilder, träning ger färdighet. Sedan skall A lära mig att lägga in bakgrunder vilket kommer mig att tänka på min bloggparoll, bullar, Skall fixa sådana innan Larssons så småningom landar i detta vackra land. Regnar fortfarande förresten.

1 kommentar: