onsdag 7 september 2011

sista 2 veckorna i Storebro

Så fortsätter vi alltså vår vistelse i Storebro, helt utelämnade. Familjen Johansson, det vill säga Ingegerd o Börje med vovven Doglas, tidigare omnämnd i min blogg från i somras, tittade in när de var på väg till en stuga de kan disponera då och då. Denna stuga är belägen en bit söder om Hultsfred cirka 4 mil från oss i Storebro.
Några dagar senare så gästade de oss på riktigt och bjöds på både grillat och kaffe. Vi fick en åktur i deras bil och valde vägen från Storebro mot Pelarne. Med svampkorgar i högsta hugg så vandrade vi in i skogen och hittade faktiskt några kantareller, en fårticka och några höstisar samt denna ståtliga vad det nu är. Tyckte den var vacker men den återförpassades till platsen där den var född.

Måste ju medge att våra egna utflykter i Storebroskogarna gav platt intet så vi tog tacksamt emot en halv korg med kantareller som I inte orkat rensa dagen innan. De hade gått in i skogen och hittat ett helt fält med denna goda svamp och med de vi nu hade hittat så blev det i alla fall några burkar till frysen.

Vädret var ibland ganska så bra och en dag dristade vi oss ner till badplatsen i Storebros något kalla sjö vilket rinns igenom av Stångån som verkar rinna upp någonstans i Nordpolen.
Här finns i alla fall ett påtagligt bevis på att jag sänkte mig i detta våta element.

Maten varierade, vi hade fått order att äta upp det som fanns i husets frys och kyl och detta kompletterades med sporadiska inköp i byns ICA-Nära-butik. Den var inte speciellt välförsedd utan det blev även bussresor till Vimmerby där större affärer förgyllde tillvaron. Där fanns också ett strålande bra konditori samt Systemet. Man skall inte klaga.

En lyckad middag blev stekta rödspättor med kokt potatis, creme fraiche och Niklas egenhändigt odlade rödbetor samt öl och norsk snaps. Det blev en riktig fest det.

Natten till den lördag då det var marknad i Hultsfred så sköts en man på marknadsplatsen. Detta hindrade inte oss att ta bussen dit och vi vandrade några timmar i denna stora men ostrukturerade marknad. Vi hittade en del saker såsom jägarstrumpor, griffeltavla och flatrökt ål och så drack vi kaffe med en påse innehållande liten bulle och 2 små kakor till kaffet. Ingen sköt på oss och vi åkte tillbaka till vårt tillfälliga hem där måltiden naturligtvis blev ålen, äggröran, gräslök och en liten nubbe till. Det var ju i alla fall lördag. Om det var den rökta ålen som gjorde att brandlarmet började tjuta är inte helt klarlagt.


Vi drog oss upp i den närliggande skogen titt som tätt och det blev en del lingon som framgår av bilden. Blåbär fanns det massor av men där tog vi inte mer än att det räckte till ett par burkar sylt.

Och det blev faktiskt några kantareller till.

Tiden i huset ägnades åt att läsa, lösa korsord och titta på medhavda och nyinköpta DVD-filmer. Även TV´n fick roa oss ibland. Själv har jag lärt mig att hugga ved av min fader när jag var en liten knatte. Pappa fixade en egen yxa till mig och det där med att hugga ved är en favoritsysselsättning om tillfälle erbjuds. Det gjorde det eftersom vi tog ner ett träd av okänt ursprung i påskas. Se blogg från den tiden. Jag högg upp det som gick att hugga med den yxa som fanns till hands och det blev faktiskt en del och jag fick hyfsat med motion.

Så blev det fredag morgon den 2 september. Förlovningsdag dessutom. Huset stängdes och Nilsbuss tog oss upp till Stockholm där vi flyttade tillbaks till vår bostad som inte bara några större spår av de fem personer som bott där under två veckor. Jo förresten, när jag drog ut min byrålåda med kalsonger så låg en silvrig robot som kunde skjuta och skrika om man tryckte på rätt knapp. Han sov gott i lådan verkade det som. Min stora fina papegoja, Klara, från Singapore var helt tyst. Ett gäng nya batterier satte sprätt på henne igen.
Får väl nöja mig med dessa rader. Återkommer snart med något nytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar