fredag 9 september 2011

Vallentunas Flygdag

Hej alla mina kära bloggkompisar, det är visst bara jag som skriver något för tillfället och jag läser gärna vad jag har skrivit. Det blir liksom en liten överaskning varje gång när jag ser vad jag gjort.
Den fjärde september så var det dags igen för den årliga Flygdagen i Vallentuna och denna gång så var vädret nästan perfekt, några små moln bara men inget regn.
Det är Lions som arrangerar det hela och där finns massor att göra och att titta på, bland annat Flygplan förstås, Åke Janssons fina DC-3A Kongo Queen, en av de två som fortfarande trafikerar luftrummet, en gammal SK16 med 600 hk innanför skalet mullrade ovanför oss och gjorde rollar och loopar medan planet hela tiden släppte rök. Tjusigt värre. Många småkärror och segelflyg. En del med helt dödsföraktande piloter som gjorde våldsamma konster, gärna med ena vingspetsen någon meter ovanför marken. Helikoptrar i parti och minut, 100-tals gamla bilar, polis och brandkår, Tivoli, serveringar och så anledningen till varför vi var där, Hemvärnet Nationella skyddsstyrkorna som visade upp sig med vapen, skjutning för (inte på) barn och föräldrar, varmkorv, kaffe och ärtsoppa, sårmaskering på och av barn med mera. Här ses Stabsvagnen med Fanan.

Här är Stabsvagnen igen, denna gång från sidan. Den vänstra soldaten är Sjukvårdare tillika den som ger barnen läskiga sårskador. Hon i mitten som vänder ryggen till är Serganten A Cedervall och den högra mannen är major Thomas som är chefsredaktör för tidningen HemvärnsNytt där kära Agneta även är medredaktör.

Så ett foto av liten flicka som skjuter skarpt hjälpt av stor man. Alla barn lär ha fått pris. I alla fall de som träffade tavlan.

Så det där med gamla Oldtimers, denna Excalibur serie V tyckte jag tog priset även om den inte är äldre än från 1986. Den väger blygsamma 2200 kg och har 255 hk motor. Den har tillverkats i 3145 exemplar och är helt handgjord. Typiska kunder är Statsministrar och filmstjärnor.

Här kommer en bild som jag inte själv tagit. Vi har just druckit en kopp kaffe, träffat en massa bekanta och just rest oss och lämnat plats till andra gäster. Här står jag och pratar med våra grannar som bor under oss och varit i sin fritidsstuga sedan i våras. Har inte sett röken av dem förrän nu. Bilden ja, den har troligen tagits av Kalle, Kompanichef för Vallentunas Hemvärn.

Tack för idag. Nu händer ingenting förrän i övermorgon då vi skall till Sveagardesföreningens extra årsmöte, därefter skall vi bese Den Beridna Högvaktens Dag på Ryttarstadion och det hela avslutas med Samkväm på rest. Jägarhornet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar