söndag 15 maj 2011

mys och mat på Klockaruddsholmen

Trängbefälsföreningens vårfest, styrelsemöte och avslutningsmiddag för dom som gör jobbet, det vill säga styrelsen och några udda figurer som till exempel jag som är chef för valberedningen. En kylig morgon, lördagen den 14 maj, hämtade snälla Birgitta oss och färden gick till Djuröbrons fäste nästan ute vid Stavsnäs på Värmdölandet.
Liten båt hämtade oss och efter en kort färd kom vi fram till ön.
Där fanns det stora samlingshuset med plats för en sjusabla massa människor (vi var kanske kanppt 20 personer) och runt omkring på ön fanns små stugor för övernattning. Vi fick den bästa. Ingen lyx, inget rinnande vatten, torrtoa men ruskigt vackert. Gott, växlande väder på lördagen men vid hemfärden på söndagsmorgonen så regnade det förstås. Kär hustru hade nämnt att jag gillade att grilla och som en följd av detta så fixade jag lunchen, det vill säga hamburgare. 24 stycken stora dasslock som krympte vid grillningen och några trillade ner genom gallret till den glödande kolen därunder. Dessa fiskades upp och borstade av så gott det gick och jag hörde ingen som klagade. Tvärtom. Jag fick därför även grilla 6 stora fläskfiléer till middagen, cirka 4,5 kilo. De var färdigputsade och marinerade så det var bara att elda på. De blev vackert nötbruna och glänsande och alla fann behag i min grillkonst.
Matordningen för dagen var, vid framkomst kaffe med bröd, därefter hamburgarna, kaffe igen och framåt 6-tiden en drink, förrätten bestod av gubbröra med snaps, öl eller vatten. Sedan kom fläskfiléerna, 6 kg potatissallad och en halv kubikmeter finfin sallad. Vin förstås. Paj med vispgrädde efter, ost med mera vin och kaffe och avec.
Sålunda styrkta till kropp och själ så blev det en promenad upp på öns enda berg där Adam och Eva frodades tillsammans med styvmorsvioler. Rörande vackert. Flaggan halades och allt var så förskräckligt fosterländskt svenskt.
Söndag morgon bjöds vi på en riklig frukost innan hemfärden anträddes. Tänk vad man kan hitta på att göra en helg i sköna maj!

Bilderna visar flaggans nedkomst, Bryggan med utsikt mot Djurö på andra sidan sundet och mysig nattbild med blixt från vår veranda. Månen blev liten men trädgrenarna blev ju upplysta och är riktigt tjusiga tycker jag. Kommer nog aldrig att vinna något pris på den bilden förstås.



Slutligen, efter denna matbraklördag så syns här dagens storslagna middag. Tro det den som vill!

3 kommentarer:

  1. Strååålande vacker bild på månen! Var är den nånstans förresten?

    SvaraRadera
  2. Verkar vara knas på bloggen tror jag, det ar svärson som lämnar kommentarer anonymt :-)

    SvaraRadera
  3. Var månen är? Vilken av dem, den jag har på huvudet eller den som cirklar runt 38 000 mil ut i cyberspejsen?
    På mitt vackra foto så är månen helt anonym men trädgrenarna finns ju där förstås. Bakom dessa är månen, nästa lika full som vi var efter middagen.

    SvaraRadera