fredag 20 maj 2011

Vårlig sommarpromenad

Fredag mitt på dagen. A drog iväg till Ellagårds växthus för att hitta nya blommor eftersom en del har solat ihjäl sig i vårt soliga köksfönster. Hon kommer säkert att berätta vad hon köpt så jag hoppar det. Fast bara nästan. Metro skulle ha lyxfiskspett denna vecka och detta har hon införskaffat till ett antal av två stycken.
Jag tog på mig gympaskorna, försåg mig med min kamera och stack iväg upp till Ensta krog i fast förvissning att gå runt elljusspåret.

Just denna tid i maj har den stora blomningen av vitsippor, gullvivor och blåsippor blommat över och nästa blomma på tur är liljekonvaljen. Jag hittade dock några vita saker som var väldigt små men de gick att förstora lite så att de nästan såg ut som vitsippor men jag lovar, de är inte större än smultronblommor.

Sedan hittade jag inga bra motiv under resten av skogspromenaden bortsett från maskrosor men dessa lämnade jag kvar i PC´n för kommande behov. Men syrener och hägg kantade asfaltvägen efter Ensta krog och titta bara på dessa vita, vackra syrener. Och som de luktade sen, de lila är nu nästan utblommade men doftade skolavslutning även de.

Apropå skolavslutning. Här kommer något som på något sätt påminner mig om svunna tider.

Nu är min promenad snart slut och planteringarna utanför vårt hus innehöll en grann buske som jag plåtade som Kalle Anka gjorde ute i djungeln på julaftonen.

Nu skall jag sätta mig och längta efter fiskspett, ett glas vin, okej då, två glas och så efter hela familjen Larsson förstås. Jag skall prata med SMHI så att de håller kvar det väder vi har nu. Lagom varmt, lagom svenskt, lagom mycket blåst och lagom regnigt. Det vill säga att det inte regnar det minsta, himlen är så blå så blå. Kul avslutning med fyra a utan ringar !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar