söndag 30 oktober 2011

Fuerteventura igen

Äntligen en solochbadresa. Det var länge sedan om man inte räknar med Singaporeresorna förstås, där var det både varmt och soligt och poolen fanns alltid utanför dörren men badstranden var obefintlig.
Nu blev det  alltså Fuerteventura Imperial som gällde eftersom Solresor föredragit att sluta med Jandia Princess där vi varit fyra gånger och älskade det stället. Nå, det nya hotellet var väl inte så puckelryggigt, bra service, god mat, en ofantligt stor matsal och därmed en ljudnivå i stil med värsta skolan kan tänka. Står man på vår balkong och blickar norrut så ser man vårt gamla hotell några hundra meter bort. Det är den där höga, iögonfallande byggnaden som reser sig som en kyrka mot himlen men vi fick nöja oss med att titta på avstånd.

Här en annan intressant del av vår anläggning, ingången till matsalen, den ser lite oansenlig ut men milde Moses vad stor den var innanför.

Här en typisk mattallrik från buffén och till middagen stod en obligatorisk enlitersfalska med rött vin. Hyfsat drickbar.

Och här en liten del av öarna med dignande matuppläggningar. Ser man efter noga så går det en halv fru Cedervall i vänsterkanten av fotot.

Vi hade beställt havsutsikt och det fick vi, ungefär 180 grader, så vi får inte klaga. I öster stiger ju solen upp och eftersom vi hade morgonsol så anar man att vårt rum vette åt det hållet.

Här ser vi ungefär 50 procent av vårt rum som innehöll både liten kyl och ett kassaskåp som man programmerade själv. Av någon anledning så lyckades äkta hälften göra något så att ingen kunde komma in i det, inte ens vi själva, så vi ringde efter hjälp och inom en halvtimme kom en prydlig säkerhetskille som borde kunna få ett mer lönande jobb än på detta hotell. Han kom in i skåpet på ett par minuter och det var inte ett Franz Jägerskåp. Därefter fick jag själv ansvara för både upp och inlåsning i skåpet. Fru C vägrade att röra vid det.

Några kilometer bort ligger den lilla staden Morro Jable och dit kan man ta sig gående längs stranden, buss eller taxi. Någon gångväg finns inte. Vi strandgick alltså och bitvis fick vi leka bergget (sån där med horn ni vet) och hoppa på lavastenarna med risk för både benbrytning och näsblod men vi klarade oss. Inne i staden kan man inte göra annat en lite shopping, ta en öl eller som här en fikapaus utan kanelbulle.

Tillbaka till matsalen, man hade ofta något tema till middagen, denna gång Österrike och därmed kunde man få en wienerschnitzel som inte hade vare sig citron, ansjovis eller kapris men någon svampsås och några kokta grönsaker fick ersätta det felande. Plus en liter rödvin förstås. Från Spanien.

När det var dags för desserterna så blev ofta vårt val några skivor emmentaler eller maasdamer med melon. Deras grönmögelost var helt OK och brieosten superb. Det fanns också en ost som skyltades med "ost från ko". Den kunde man gärna stå över. Det var inte alla gånger som man kunde motstå frestelsen att ta något från gottebordet, det syns tydligt på detta foto i form av en hög med grädde och några andra kaloristinna ingredienser.

Obligatorisk avslutning på dagen efter intagen middag blev en Irish Coffee. Nu kunde man inte prestera detta i baren uppe vid receptionen utan vi kompromissade oss fram till Kaffe med mjölk som ringlades över med whisky. Det var ganska käckt och gick att dricka. Vi satte oss utanför anläggningen och drack denna goda blandning medan vi kunde beskåda alla konstiga människor som gick in och ut ur huset.

Det blev en trevlig vecka, havsbad en enda gång och det var den sista dagen. Övriga dagar var havet riktigt översvallande och lämpade sig inte för något annat än att drunkna i. Det fanns ett antal pooler som fram på dagarna blev tämligen överbefolkade men vi hittade en familjepool där det gick att få tag på varsin solstol så allt ordnade sig till det bästa.
Vissta ja, vi var ju i Morro Jable dit vi hade gått men hem tog vi taxi.
Vi åkte dit en gång till och denna gång tog vi bussen. Jag köpte ett par skjortor, vi tog varsin öl, kaffe och så taxi hem. Det var säkrast, vem visste vart bussarna gick?
Bussen till flygplatsen klockan halvsex på morgonen hade en hejare till chaufför och det var med ett samfällt nödrop som kom från passagerarna när bussen höll på att köra ut i den mörka terrängen i en skarp högerkurva. Därefter tog han det betydligt lugnare. Flygmaten hem var köttfärsröra och pasta. På ditvägen var det köttbullar. Tänka sig.

måndag 10 oktober 2011

Arbetsseminarium i Tallinn

Denna gång så blev det årliga seminariet förvandlat till en resa till Tallinn med en arbetsdag och en fridag i Tallinn och för de som så önskade, två fridagar. Föreningen bjöd på resan, mat ombord, frukostar och hotell. Allt därutöver fick deltagarna betala själva. De medlemmar som inte var kallade fick följa med men då betala allt själva. Det kom ett par stycken, bland andra en sällsynt medlem från Örebro med dialekt och allt.
Överresan startade den 6:e oktober och vid tvåtiden satt vi i en första konferens fram till dess båten avgick klockan 18. Så blev det Buffékäk och detta är ju inte speciellt upphetsande. Ute på Ålandshav träffade vi på den hårda vind som SMHI utlovat och natten blev tämligen sömnlös i kulingen eller vad det nu var. Kulingvarning var i alla fall utfärdad.
Frukost och väl i hamn så äntrade vi en buss för ett par timmars sightseeing. Bussen var sprillans ny och detta var den lilla bussens jungfrufärd.

Vi stannade vid en park med en fantastisk höstblomning och denna bild blev speciellt bra eftersom inga medlemmar förstörde helhetsintrycket.

Vi promenerade runt i denna park och njöt av den svala höstluften och blomsterprakten. På denna bild fastnade ett antal av medlemmarna. Från vänster ses Ulla, Bengt, Leif och Christer. I högra gruppen ses ordförande Nisse, Arne från Örebro, baksidan av vice ordföranden Olle och Kjell samt några oidentifierade personer.

Så var det dags för lunch på egen hand. Jag och hustru Agneta tog ett närliggande matställe från hotellet räknat där vi avnjöt en liten men god laxtartar med inhemskt öl. Nåja, så hemskt var inte ölet men man blev inte uppkäftig av det.

Sedan blev det arbete resten av dagen, så kallad brainstorming, men jag tog med mig min personal, det vill säga en av Valberedningen, Kerstin. Stefan, den andre medlemmen var inte med. Därför satte vi oss i vårt rum och gick igenom läget inför stämman i februari.
Vi samlades i foajen och drog iväg till "Gamla stan" där alla utom två slank ner i en rysk restaurang och vi fick ett långbord där man slapp höra något från andra ändan, så långt var det.
Här ett foto taget från min plats vid den bortre änden. Där kan man från vänster se och njuta anblicken av den glada örebroaren Arne, Maggan med servettringen insatt i glasögonen, varför vet jag inte, tror inte att man ser bättre med denna ring som förresten gick att äta upp. Intill denna dam sitter Nisse. Förutan Nisse hade denna resa inte blivit av för det är han som bestämmer. Därefter ser man Agnetas högerarm och hand som helt omilitäriskt pekar med bara ETT finger och inte hela handen.

Se så nyktra och fina paret Cedervall är men då skall man veta att detta är före två öl och två vodka. Var.

Vodkan slås upp av trevliga servitriser från en meters höjd och inte spiller de något. För att inte missförstås så är det vodkaflaskan som är på en meters höjd och inte servitrisen.

Vad åt vi då? Jo, det framgår av denna bild. Gott var det i alla fall, skriv upp det!

Under måltiden uppträdde vackert klädda flickor bakom min rygg (en meter ungefär) Sprattlade gjorde de och tjöt som ånglok.

När vi så småningom avslutat måltiden tyckte min hustru sig se en stor rysk brunbjörn iklädd huvudbonad vid utgången av restaurangen. Det var naturligtvis hallucinationer framkallade av spritförtäringen men jag tog i alla fall en bild så att hon skulle bli förevigad med denna hallucination. Se själva.

Lördagen tillbringade vi mestadels i den gamla staden och levde på en kopp kaffe med Budapeststubbe på Café Reval. Havet var tämligen stilla under återresan och vi fick en mödosam promenad från terminalen till Östra station eftersom SL dragit in sina bussar från området.

Garnisonskyrkogården

Den 29 september var dagen då en minnesskylt skulle uppsättas på garnisonskyrkogården som ligger på platsen där den Engelska kyrkan numera är placerad, från början fanns den vid Rörstrandsgatan men flyttades sten för sten till nuvarande ställe som ligger mitt emot Berwaldhallen och det hela tog endast 9 månader. Imponerande.
Kyrkogården är numera klassad som fornminne och är därmed skyddad från angrepp utifrån, till exempel politiker och grävmaskiner.
En mängd, läs cirka 30 stycken, personer från många olika ställen dök upp såsom representanter från Armémuseum, Stockholms stadsmuseum, staden, militära grupperingar med mera. Två gentlemän lyste med sina vackra uniformer som toppades med mössorna med tofs. Det var medlemmar från Oslo gardistförening Hans Erik Grimsrud och vice ordf. Trond Anders Svenson. Jag anmärkte med det samma på stavningen av hans  son-namn och han förklarade att hans föräldrar kom från Ystad. Så var det med det.

De kom för att lägga en krans på den norska graven som finns i direkt anslutning vid kyrkans ingång.

Här ses kyrkan till höger och denna hänger ihop med en rund byggnad till vänster. Där intogs en mycket god långmacka i Princess Hall, vatten för mig och kaffe med kaka detta efter avtäckandet av minnesskylten hade skett.

En grav som blivit sparad är denna sten med texten Wår lille Sven. Eftersom det bara begravts militärer upp till och med underofficerare så var hon nog inte så liten i alla fall.

För övrigt så finns Garnisonssjukhusets manskapsgravar för Kungl Svea Livgarde, Kungl Göta Livgarde, Kungl Livgardet till häst och Kungl Svea artilleriregemente.
Måste ju avsluta det hela med en gravsten från mitt eget regemente.

måndag 26 september 2011

Pansarmuseet i Strängnäs

Den 17 juni invigde konungen Pansarmuseet Garnisonen i Strängnäs och det är klart att vi måste åka dit och titta. Det gavs två möjligheter. Det första med Hemvärnets Veteraner nu i lördags och Trängen har en resa i oktober då vi befinner oss på en solig strand på Fuerteventura. Det blev naturligtvis i lördags med Veteranerna. Bussen, en utrangerad buss från Livgardet, hade min Plutonchefskollega Kurt fått till skänks av Livgardet och rustat upp till trafikdugligt skick och denna klenod skulle nu ta oss till Strängnäs.
Första etappen blev ett förmiddagsuppehåll till HVSS där vi först besökte Hemvärnsmuseet där nostalgin var mördande.
Här ser vi en koklotta med sitt Alfakök samt ett par stolta Landstormsgubbar som inte ser alltför farliga ut.

HVSS står för Hemvärnets Stridsskola och där finns förstås en matsal och där intog vi förmiddagsfika och en god ostsmörgås. Redaktionen för tidningen HemvärnsNytt lät sig väl smaka.

Så fortsatte färden genom det soliga Södermanland till Strängnäs där vi trädde in i det allra heligaste. Vi var för många för att vara en grupp och splittrades därför upp i tvenne och vi fick varsin, väl påläst, guide under vår dryga två timmars genomgång av lokalerna. Här en översiktsbild av en liten del av anläggningen.

En annorlunda stridsvagn var denna. Namnet är 103 och är väl mera känd som stridsvagn S.

Här ser vi halva styrkan vid 50 ton pansar försedd med en ärtbössa modell grov. Inga dåliga grejer!

Mycket mycket mer fanns att beskåda så jag får väl i vanlig ordning rekommendera ett besök. Avslutningsvis så fanns denna gosse placerad och jag begriper absolut inte vad en sjömanskille hade där att göra.

Därefter intogs en rejäl portion lunch på en restaurang i närheten och på tallriken låg ett lager stekt potatis, på denna balanserade en pannbiff och över denna rikligt med sås som skulle innehålla murklor men dessa murklor var misstänkt lika vanliga champinjoner. Lingonsylt och inlagd gurka hörde till liksom sallad och vatten, lättöl och liknande. Mätta blev vi och därefter anträddes återfärden till Stockholm över Enköping. Ditresa gick den södra vägen över Södertälje är väl för ordningens skull bäst att tillägga.
God fortsättning på den soliga hösten!

fredag 9 september 2011

Vallentunas Flygdag

Hej alla mina kära bloggkompisar, det är visst bara jag som skriver något för tillfället och jag läser gärna vad jag har skrivit. Det blir liksom en liten överaskning varje gång när jag ser vad jag gjort.
Den fjärde september så var det dags igen för den årliga Flygdagen i Vallentuna och denna gång så var vädret nästan perfekt, några små moln bara men inget regn.
Det är Lions som arrangerar det hela och där finns massor att göra och att titta på, bland annat Flygplan förstås, Åke Janssons fina DC-3A Kongo Queen, en av de två som fortfarande trafikerar luftrummet, en gammal SK16 med 600 hk innanför skalet mullrade ovanför oss och gjorde rollar och loopar medan planet hela tiden släppte rök. Tjusigt värre. Många småkärror och segelflyg. En del med helt dödsföraktande piloter som gjorde våldsamma konster, gärna med ena vingspetsen någon meter ovanför marken. Helikoptrar i parti och minut, 100-tals gamla bilar, polis och brandkår, Tivoli, serveringar och så anledningen till varför vi var där, Hemvärnet Nationella skyddsstyrkorna som visade upp sig med vapen, skjutning för (inte på) barn och föräldrar, varmkorv, kaffe och ärtsoppa, sårmaskering på och av barn med mera. Här ses Stabsvagnen med Fanan.

Här är Stabsvagnen igen, denna gång från sidan. Den vänstra soldaten är Sjukvårdare tillika den som ger barnen läskiga sårskador. Hon i mitten som vänder ryggen till är Serganten A Cedervall och den högra mannen är major Thomas som är chefsredaktör för tidningen HemvärnsNytt där kära Agneta även är medredaktör.

Så ett foto av liten flicka som skjuter skarpt hjälpt av stor man. Alla barn lär ha fått pris. I alla fall de som träffade tavlan.

Så det där med gamla Oldtimers, denna Excalibur serie V tyckte jag tog priset även om den inte är äldre än från 1986. Den väger blygsamma 2200 kg och har 255 hk motor. Den har tillverkats i 3145 exemplar och är helt handgjord. Typiska kunder är Statsministrar och filmstjärnor.

Här kommer en bild som jag inte själv tagit. Vi har just druckit en kopp kaffe, träffat en massa bekanta och just rest oss och lämnat plats till andra gäster. Här står jag och pratar med våra grannar som bor under oss och varit i sin fritidsstuga sedan i våras. Har inte sett röken av dem förrän nu. Bilden ja, den har troligen tagits av Kalle, Kompanichef för Vallentunas Hemvärn.

Tack för idag. Nu händer ingenting förrän i övermorgon då vi skall till Sveagardesföreningens extra årsmöte, därefter skall vi bese Den Beridna Högvaktens Dag på Ryttarstadion och det hela avslutas med Samkväm på rest. Jägarhornet.

onsdag 7 september 2011

sista 2 veckorna i Storebro

Så fortsätter vi alltså vår vistelse i Storebro, helt utelämnade. Familjen Johansson, det vill säga Ingegerd o Börje med vovven Doglas, tidigare omnämnd i min blogg från i somras, tittade in när de var på väg till en stuga de kan disponera då och då. Denna stuga är belägen en bit söder om Hultsfred cirka 4 mil från oss i Storebro.
Några dagar senare så gästade de oss på riktigt och bjöds på både grillat och kaffe. Vi fick en åktur i deras bil och valde vägen från Storebro mot Pelarne. Med svampkorgar i högsta hugg så vandrade vi in i skogen och hittade faktiskt några kantareller, en fårticka och några höstisar samt denna ståtliga vad det nu är. Tyckte den var vacker men den återförpassades till platsen där den var född.

Måste ju medge att våra egna utflykter i Storebroskogarna gav platt intet så vi tog tacksamt emot en halv korg med kantareller som I inte orkat rensa dagen innan. De hade gått in i skogen och hittat ett helt fält med denna goda svamp och med de vi nu hade hittat så blev det i alla fall några burkar till frysen.

Vädret var ibland ganska så bra och en dag dristade vi oss ner till badplatsen i Storebros något kalla sjö vilket rinns igenom av Stångån som verkar rinna upp någonstans i Nordpolen.
Här finns i alla fall ett påtagligt bevis på att jag sänkte mig i detta våta element.

Maten varierade, vi hade fått order att äta upp det som fanns i husets frys och kyl och detta kompletterades med sporadiska inköp i byns ICA-Nära-butik. Den var inte speciellt välförsedd utan det blev även bussresor till Vimmerby där större affärer förgyllde tillvaron. Där fanns också ett strålande bra konditori samt Systemet. Man skall inte klaga.

En lyckad middag blev stekta rödspättor med kokt potatis, creme fraiche och Niklas egenhändigt odlade rödbetor samt öl och norsk snaps. Det blev en riktig fest det.

Natten till den lördag då det var marknad i Hultsfred så sköts en man på marknadsplatsen. Detta hindrade inte oss att ta bussen dit och vi vandrade några timmar i denna stora men ostrukturerade marknad. Vi hittade en del saker såsom jägarstrumpor, griffeltavla och flatrökt ål och så drack vi kaffe med en påse innehållande liten bulle och 2 små kakor till kaffet. Ingen sköt på oss och vi åkte tillbaka till vårt tillfälliga hem där måltiden naturligtvis blev ålen, äggröran, gräslök och en liten nubbe till. Det var ju i alla fall lördag. Om det var den rökta ålen som gjorde att brandlarmet började tjuta är inte helt klarlagt.

Vi drog oss upp i den närliggande skogen titt som tätt och det blev en del lingon som framgår av bilden. Blåbär fanns det massor av men där tog vi inte mer än att det räckte till ett par burkar sylt.

Och det blev faktiskt några kantareller till.

Tiden i huset ägnades åt att läsa, lösa korsord och titta på medhavda och nyinköpta DVD-filmer. Även TV´n fick roa oss ibland. Själv har jag lärt mig att hugga ved av min fader när jag var en liten knatte. Pappa fixade en egen yxa till mig och det där med att hugga ved är en favoritsysselsättning om tillfälle erbjuds. Det gjorde det eftersom vi tog ner ett träd av okänt ursprung i påskas. Se blogg från den tiden. Jag högg upp det som gick att hugga med den yxa som fanns till hands och det blev faktiskt en del och jag fick hyfsat med motion.

Så blev det fredag morgon den 2 september. Förlovningsdag dessutom. Huset stängdes och Nilsbuss tog oss upp till Stockholm där vi flyttade tillbaks till vår bostad som inte bara några större spår av de fem personer som bott där under två veckor. Jo förresten, när jag drog ut min byrålåda med kalsonger så låg en silvrig robot som kunde skjuta och skrika om man tryckte på rätt knapp. Han sov gott i lådan verkade det som. Min stora fina papegoja, Klara, från Singapore var helt tyst. Ett gäng nya batterier satte sprätt på henne igen.
Får väl nöja mig med dessa rader. Återkommer snart med något nytt.

tisdag 6 september 2011

3 veckor i Storebro

Åter på plats efter småländska äventyr från den 10 augusti till den 2 september. Orsaken till detta var två, nämligen egen dotters 40-årsdag och att hon befann sig i Storebro på den stora dagen den 12 augusti. Den andra orsaken var att familjen Larsson behövde vår lägenhet för att få våra älskade två äldsta barnbarn närmare sin nya skola i Täby som de nu skulle börja i enär skolan i Singapore var väl avlägsen. Det hade inte varit någon hit att pendla mellan Storebro och Täby dagligen heller.
Bra tyckte vi, nu skulle det plockas kantareller!
Den tolfte på morgonen så smög sig en mamma och pappa, en svärson och tre spända barnbarn uppför trappan till den inte ont anande födelsedagsbarnet. Hennes make är en mycket omsorgsfull make som synes.
Senare på dagen blev det givetvis god mat och därefter gräddtårta, kaffe och avec.
En utflykt till ett trevligt ställe närmare Vimmerby, en gammal bodgård kan man förmoda, där man kunde få i sig livsnödvändiga saker som Pizza om man nu ville ha det. Det ville alla och det var ganska gott men väldigt snålt med räkor på räkpizzorna men dyra var de. Själv insåg jag faran i tid och tog salami på pizzan, ett betydligt bättre val.
Det kom till vår kännedom att det fanns en häst, en tjej som kunde tänkas att sadla den och leda den runt på gården. Först ut blev M som fick kränga på sig en ridhjälm och fick hjälp att bli upputtad på kreaturet. Så bar det av i maklig takt runt nejden.
Unga fröken Di skulle naturligtvis också rida och hon fick uppleva samma svindlande känsla som brorsan när det bar av över markerna.

Broder Dx nöjde sig med att mata en kanin med maskrosblad tills kaninen blev vådligt mätt, rapade och inte ville ha mer.

Bor man en mil söder om Vimmerby så är det självklart att man åker in till denna Pippitokiga stad som är överfull med Astrid Lindgrens alla välkända sagonamn och andra saker som man relaterar till henne. Så det blev ALV, det vill säga Astrid Lindgrens värld, en anläggning väl värd att besöka måste jag erkänna trots att jag var mycket skeptisk från början.
Vi tillbringade hela dagen på platsen och vid ett tillfälle fick jag in både 40-åringen och alla tre barnen Larsson PÅ SAMMA BILD. Det ni.

Vi skildes och möttes, förlorade något barn ibland men det återfanns. Barnen hittade rutschkanor och gungor och mormor och morfar gick själva runt och återupplevde Astrids fantastiska figurer såsom Madicken, Pippi, Ronja, Rasmus och Nils Karlsson med pysslingen. Själv stod jag bredvid en jättestor toalettstol där hakan knappt nådde upp till porslinskanten och mormor hade stora problem att öppna en vanlig dörr.

Barnen hade dels egna pengar genom att sälja de äldre familjemedlemmarnas tomburkar och flaskor och dels strömmade det in mer pengar från snälla mammor och mormödrar.
M köpte ett svärd, Dx köpte ett svärd och Di köpte ett svärd. Det blev lite oroligt utanför affären när bröderna plötsligt blev bröderna Lejonhjärta och svärden ven i luften, det hela lugnade dock ner sig och vi återvände hem till Storebro.
Så avslutades vecka ett och J tog en fullpackad bil och sina tre barn och for till Täby. Själva såg vi fram mot en riktig semester där vi satt fast där vi var utan bil och med bristfälliga kommunikationer. Mer därom i nästa blogg, man kan ju inte skriva allt på en gång!