söndag 3 juli 2011

Sigtunaresan

Sigtuna ja, inte helt lätt att ta sig dit men Roslagsbanan till Mörby, därifrån buss till Solna stn, tåg till Märsta och buss till Sigtuna och så är man framme. Varmt var det också, väldigt varmt.
Väl framme så tog vi oss ner till vårt favoritcafé där konstnärer kan visa upp sina verk i en liten röd stuga med vita knutar och med caféets vackra bord uppställda på gräsmattan utanför.
Deras bullar rekommenderas, har aldrig fått godare. Man kan välja på vanilj, kanel eller kardemumma. Denna gång tog jag kardemumma. En himmelsk upplevelse.
Dammsugaren är inte min.



Här ser vi den duktiga konstnärinnan Yvonne med några av sina verk bland annat Sigtuna rådhus. Som jämförelse finns även en bild på originalet. Sötare rådhus får man leta efter.

Mitt i bull och kaffedrickande kom Hasse (min gamla chef från ITT-tiden) och hustru Ulla som tydligen också var kaffetörstiga eller möjligen konstintresserade.


En liten stickgata och så naturligtvis en runsten, en liten rackare som man placerat längs huvudgatan.

Nästa bild visar en del av Hasses och Evas "Skeppshandel" som vi alltid besöker när vi är i Sigtuna. Om det blev något köpt vid tillfället så inte var det jag som köpte. Jag talar inte heller om vem det var men gå in på hennes blogg så löser sig detta problem automatiskt.

Dagen avslutades med karré, klyftpotatis och gräddig kantarellsås. Rödvin? Jomenvisst!
Just nu drog A till loppisen, bäst att följa efter med ambitionen att förhindra inköp av skrymmande saker, vi har ju ingen plats!
Slut för idag troligen.


2 kommentarer: